Born to Run Backyard Ultra

”Helt plötsligt vaknar man upp och man känner hur ont allt gör och hur stel kroppen är. Man vill inte mer. Jag fick aktivt tänka på att vara glad när jag gick i mål. ” – Johan Steene

Nästan på dagen exakt för fem år sedan öppnade vi Salming Running Store som senare blev Salming Concept Store. Det var en spännande och intesiv period i mitt liv och en del av Salming Sports historia som jag är glad att få vara en del av. Det unika med Salmings skor är de låga droppen som ger fördel till individens naturliga löpsteg och inte heller ger avkall på dämpning eller respons. Boken Born To Run hade kommit ut något år innan vår nyöppning av butiken och personer som hade inspirerats av budskapet fördes också till vår butik då hela konceptet kring ett holistiskt löpperspektiv var nytänkande & innovativt. Lustig så var – att när jag sitter med en godare cappuccino gjord på havremjölk och pratar med Johan Steene berättar han att det var just på grund av boken som hans intresse för att springa långt väcktes. Jag hade aldrig mött någon tidigare som börjat springa, just på grund av den här boken.

En mjukstart in i löpningens värld bidrog till en stor nyfikenhet och vi börjar diskutera Born To Run mer ingående. Det här är ett möte med löparen Johan Steene. Porträttet är skrivet för Marathon.se

– Läser du den på svenska eller engelska? frågar Johan.
– Engelska. Jag kommit en liten bit på väg, svarar jag.
– Bra, den är mycket bättre på engelska.
– Ja, jag tänkte det – men jag upplever ett motstånd.
– Haha ja! Men det är rimligt, skrattar Johan och fortsätter;

– När jag läste den så svalde jag hela konceptet – att vi är framtagna att ta oss fram till fost och att springa långt. Jag blev jättenyfiken på hur långt jag själv kunde springa. Min löpning har aldrig någonsin varit för att testa eller mäta mig men helt plötsligt funderade jag på saker som; Var går min gräns? Vad händer först? Får jag ont?

Vill du veta var Johans gräns gick? Hur tankar och känslor suddas bort när man når sin yttersta potential? Läs vidare här.

Om mod & motivation

Hon är äventyrare, föreläsare och inte minst – löpare. Hon har sprungit 326 mil från Turkiet till Finland och paddlade därefter hem till Sverige. (helloooo) Hon har sprungit 184 mil genom Iran och allra mest – upplevt genomslagskraften efter att ha tryckt undan fördomar, utmanat rädslor och uppmärksammat sina drivkrafter och vilja. En dag i Januari möter jag Kristina Paltén på Café Kladdkakan i Gamla Stan, Stockholm. Av hennes träningskläder som hänger på tork blir jag nyfiken på hur morgonen har spenderats. Hon tar upp sin ryggsäck och säger… Fortsätt läs om inspirerande Kristina Paltén tjejmilen.se Vad springer hon för?

Frozen Lake Half Marathon


500 kilometer från Göteborg och 725 kilometer från Stockholm vävs stigarna samman på upptrampad snö, lika vit som i en ren vinterdröm och vi befinner oss i Gol, Norge. Väl uppe efter Golfjellets branta serpentinvägar möts besökaren av Tisleifjorden belägen 819 meter över havet. I över 20 år har Tisleifjorden och bergen omkring Gol varit en plats för olika Ice Event och testkörning av bilar men nu även – för första gången officiellt – IceBug Xperience och Frozen Lake Marathon 2019. Oset Hoyfjellshotell var ett av flera tävlingshotell där löpare från 15 olika länder vaknade morgonen den 16 mars. Redo att mötas av en isande upplevelse.

Följ länken mot Marathon.se för att fortsätta läsa om en isande upplevelse.

https://marathon.se/nyheter/maraton-pa-en-upplevelse

Patience to Perform

”To move forward we need to dance on the waves. With passion and patience we conquer the ocean, the waves, the current and the wind. That is what performance is all about. Even if you win or even if you lose.” Gococo Sportswear - A brand built with passionThank you Sara Holgren and Michael Jönsson for catching a glimpse in our founders life!🎥👭🙌🏻 Fotograf: Michael Jönsson vegafoto.seCreative Director: Sara Holmgren holmgrenulrikasara.se

Slået op af Gococo i Onsdag den 13. februar 2019
Manus & Kreativ Projektledare/Kommunikatör: Sara Holmgren Foto: http://www.vegafoto.se 

Jag träffade Annie & Linnea en dag i Augusti på Da Matteo Sprängkullsgatan.
Min tanke ihop med fotograf Michael Jönsson gick till att dela deras värderingar, mentalitet och grymma idrottande med syfte att skapa en djupare relation mellan deras användare och varumärket Gococo.

Syfte: Sätta värme & känsla på Gococo Sportswear genom en relativt subtil varumärkesfilm som förmedlar grundarna Annie & Linneas mindset och skapar en röd tråd och relation mellan målgrupp & varumärke.

Vi bestämde ytterligare en möte ute hos dem i Långedrag. Då följde vår fotograf Michael Jönsson vegafoto.se med. Jag och Michael har ambitionen att skapa filmer men också främst reportage av varumärken och personer som förmedlar och definerar budskap kring en aktiv livsstil.

Läs historien om hur vi skapade filmen Patience to Perform:

Annie och Linnea har en lång bakgrund som seglare. Att segla och att prioritera seglingen har alltid funnits i familjen. Efter att i ung ålder börjat segla separat, fick tvillingarna ganska snart därefter börja segla ihop. Deras relation och gemensamma mål har skapat framgång. Från ung ålder har de rest världen över och de är både varandras motsatser och likheter. Deras aktiva liv och målmedvetenhet har karvat fram ett väldigt starkt tålamod. Med ett VM-guld som största merit har de bevisat att hårt arbete, tålamod, fokus på genomförande och en genuin kärlek till sin sport – lönar sig.

Annie och Linnea tränar hårt. Tung styrka i gymmet i och löpning nära naturen. Långedrag är och har alltid varit platsen de har kallat hemma. Den äkthet och den naturliga passion de speglar för både företaget och seglingen möter den friska och fria känslan som havet skapar.

Gococo startade ur deras lika energiska och entreprenöriella mamma, och från deras pappa som sedan länge arbetat med materialet. Kring hamnen i Långedrag har livet alla resor samlats och detta påvisar än en gång det starka band och back-up från familjen de fått genom segling och företagande.

De ledord som går som en röd tråd genom varumärket Gococo tillsammans med Annie och Linneas erfarenheter, känslor och tankar kring elit-seglingen är: Äkta – Skandinaviskt – Tålamod.

Jag & Michael har tillsammans med Annie & Linnea jobbat tätt ihop för att skapa detta tillsammans. Den röda tråden har alltid varit både värme och tålamod. Jag har varit kreativ projektledare, skapat storyn och skrivit manus. Michael har förutom filmat, redigerat och klippt bistått men sin visuella erfarenhet och satt ord i rörelse.

We had fun!
Projektledning & Evenemangsutveckling

Sylvesterloppet 2019

  • Utveckling, strategisk planering & implementering av kommunikation & dialog med löpare
  • Kravspecifikation Hemsida till webbutvecklare
  • Utveckling / Projektledning för den nya hemsidan
  • Nytt innehåll till sylvesterloppet.se
  • Nytt innehåll för anmälningsresan
  • Nyhetsbrev
  • Reportage & intervjuer
  • Operativt arbete Instagram & Facebook

Sylvesterloppet hörde av sig till mig i början av 2018, utgångsläget var då att de skulle utveckla en ny hemsida under året och ville ha med mig på den kommunikativa resan. Jag började med att analysera hemsidan och presenterade en kommunikationsplan.
Kommunikationen var i eftersläpp och nyhetsbreven var utan mervärde för löparen. Den gamla hemsida hade ett osmidigt flöde som inte heller allierade med den image kring loppet som faktiskt finns men som inte var en genomgående tråd. Sylvesterloppet är ett uppskattat arrangemang och kommunikationen måste hänga med.

Jag gick igenom nuläget som också tog ett grepp och varför Solvikingarna arrangerar Sylvesterloppet i grunden. Målet med att implementera nya riktlinjer för deras kommunikation var att öka attraktiviteten kring loppet och ge eventet en modern tappning. Vi ville också inspirera fler till löpning och sprida människors perspektiv på löpning genom redaktionellt innehåll.

Min roll var att leda den kommunikativa biten. Sylvesterloppet har idag nya riktlinjer kring kommunikation och vi har landat i att fokusera på nyhetsbrev och deras hemsida som plattform för informationsflödet. Sociala medier är levande upp mot 1 månad innan och 1 vecka efter loppet vilket gör det viktigt att vara där för att upprätthålla en dialog – men som enskilt event har vi styrt aktiviteten och dialogen med löparna utifrån hemsida all övrig tid eftersom det också där finns all information till löparna som de behöver veta.

Hemsidan fick sig en helomvänding där vi rekryterade en webbutvecklare efter att först analyserat hemsida och skapat en kravspecifikation. Jag har ansvarat för att skapa nytt innehåll och när hemsidan var klar skapade jag en sida för nyheter, informationsflöde och reportage. Från hemsida har således allting delats till och för innehåll i sociala medier.

Reportagen, information och kampanjer gett nyhetsbreven liv. Nyhetsbreven har alla gånger haft 25 % öppningsgrad och vid ett tillfälle även samma siffra som genomslagskraft i antalet anmälningar. Jag har skapat nyhetsbreven med fokus på inspiration och värdefull kommunikation och även följt köpresan när vi planerat kampanjer.

Det redaktionella innehåll har skapat ett värde kring loppet, öppnat upp för Sylvesterloppet att få synas och inspirera kring löpning som helhet – vilket är varför Sylvesterloppet finns överhuvudtaget. För att Solvikingarna – älskar löpning.

Antal startande 2018 vs 2017 : 1509st / 1437st

Innehållskribent & strateg 2019

Sväng över mot 2019 redan nu. Jag är långdistanslöpare, skribent & strateg. Dags att kombinera dem alla på bästa möjliga sätt. Jag söker en eller ett par varumärken & organisationer att arbeta med långsiktigt under 2019. Jag söker efter er som vill skapa en starkare kommunikation med hjälp av djupare och mer genuint innehåll.  Min passion och erfarenhet från innehåll och utveckling finns inom aktiv livsstil, hälsa, arkitektur eller kring utveckling av event för idrott & föreningsliv. 

För att skapa långsiktigt genuint innehåll krävs planering.

  • Vad har vi gjort, vad gör vi & vart är vi på väg? Analys av nuläget 
  • Diskussion kring syfte & mål med innehållet
  • Innehållstrategi för redaktionellt innehåll 2019
  • Operativ skapade av redaktionellt innehåll
  • Planeringsmöten 

Stor, liten organisation? Med eller utan kommunikationsavdelning? För mig spelar det ingen roll. 

Min roll blir primärt frilansskribent men också en drivande och utvecklande pelare som hela tiden stöttar upp den röda tråden. Eftersom jag älskar att skriva gör jag research, intervjuer och skriver reportage/porträtt. Behövs foto & film för att göra ert innehåll mer visuellt har jag samarbete med fotografer. Själv är jag inte så tekniskt lagd – därför finns möjlighet till externt samarbete för sökmotorsoptimering av innehållet – om detta är ett av era mål. 

Foto: http://vegafoto.se

Intresserad? 

Tjänsten är anpassad för uppstartsmöte, strategiplanering – därefter operativt arbete & planeringsmöten omkring 10-80 timmar per månad. Helt efter önskan, storlek på bolag & budget. För offert & frågor. Kontakta mig på saraulrikaholmgren@gmail.com alternativt 076-8449585

Nyfiken på mer?

Vem jag är ? Hur jag tänker? Vad jag har skapat?

Intervju / ToSocial.se

”Jag tänker alltid strategisk utifrån värderingar, syfte och mål. Det hjälper till att hålla en röd tråd och utgör grunden för värdeskapande kommunikation”

Läs om mitt samarbete med ToSocial.se där jag är konsult som både Copy och Strateg. Till deras blogg.

Workshop med ToSocial.se

”Visionen är att skapa långsiktigt genuint innehåll där den digitala kommunikationen är ett verktyg för att uppnå varumärkets syfte och budskap – och även de affärsmässiga målen. Genom denna workshop analyserar, skapar och utvecklar vi det budskap som ska genomsyrar era sociala media och säkerställer aktiviteter och strategier kring er social media management tid ”

– Sara Holmgren 

I samarbete med ToSocial leder jag workshops för deras nya kunder. Jag har skapat en stor och en liten för att möta olika behov. ToSocial är ett företag som fokuserar på att få kunden att synas mer i sociala medier. Kunderna ansluter sig till en abonnemangsform för att få sitt innehåll att växa och utvecklas långsiktigt och kostnadseffektivt. Tjänsterna växer och behoven utökas – därför anordnar jag min halvdags workshop om hur du bäst koordinerar innehåll i enlighet med varumärket. Det är också en workshop som passar bäst med fler medarbetare med på tåget då målet är att skapa substans och relevans i kommunikationen och koordinera varumärket in i verkliga livet. Ni hittar den genom att klicka HÄR.

I samband med Social Media Management håller jag en en uppstarts-workshop där vi går igenom mål, skapar och utvecklar ert budskap. 

Har du frågor kring ToSocial eller mina workshops – skriv till mig: saraulrikaholmgren@gmail.com