Born to Run Backyard Ultra

”Helt plötsligt vaknar man upp och man känner hur ont allt gör och hur stel kroppen är. Man vill inte mer. Jag fick aktivt tänka på att vara glad när jag gick i mål. ” – Johan Steene

Nästan på dagen exakt för fem år sedan öppnade vi Salming Running Store som senare blev Salming Concept Store. Det var en spännande och intesiv period i mitt liv och en del av Salming Sports historia som jag är glad att få vara en del av. Det unika med Salmings skor är de låga droppen som ger fördel till individens naturliga löpsteg och inte heller ger avkall på dämpning eller respons. Boken Born To Run hade kommit ut något år innan vår nyöppning av butiken och personer som hade inspirerats av budskapet fördes också till vår butik då hela konceptet kring ett holistiskt löpperspektiv var nytänkande & innovativt. Lustig så var – att när jag sitter med en godare cappuccino gjord på havremjölk och pratar med Johan Steene berättar han att det var just på grund av boken som hans intresse för att springa långt väcktes. Jag hade aldrig mött någon tidigare som börjat springa, just på grund av den här boken.

En mjukstart in i löpningens värld bidrog till en stor nyfikenhet och vi börjar diskutera Born To Run mer ingående. Det här är ett möte med löparen Johan Steene. Porträttet är skrivet för Marathon.se

– Läser du den på svenska eller engelska? frågar Johan.
– Engelska. Jag kommit en liten bit på väg, svarar jag.
– Bra, den är mycket bättre på engelska.
– Ja, jag tänkte det – men jag upplever ett motstånd.
– Haha ja! Men det är rimligt, skrattar Johan och fortsätter;

– När jag läste den så svalde jag hela konceptet – att vi är framtagna att ta oss fram till fost och att springa långt. Jag blev jättenyfiken på hur långt jag själv kunde springa. Min löpning har aldrig någonsin varit för att testa eller mäta mig men helt plötsligt funderade jag på saker som; Var går min gräns? Vad händer först? Får jag ont?

Vill du veta var Johans gräns gick? Hur tankar och känslor suddas bort när man når sin yttersta potential? Läs vidare här.

Projektledning & Evenemangsutveckling

Sylvesterloppet 2019

  • Utveckling, strategisk planering & implementering av kommunikation & dialog med löpare
  • Kravspecifikation Hemsida till webbutvecklare
  • Utveckling / Projektledning för den nya hemsidan
  • Nytt innehåll till sylvesterloppet.se
  • Nytt innehåll för anmälningsresan
  • Nyhetsbrev
  • Reportage & intervjuer
  • Operativt arbete Instagram & Facebook

Sylvesterloppet hörde av sig till mig i början av 2018, utgångsläget var då att de skulle utveckla en ny hemsida under året och ville ha med mig på den kommunikativa resan. Jag började med att analysera hemsidan och presenterade en kommunikationsplan.
Kommunikationen var i eftersläpp och nyhetsbreven var utan mervärde för löparen. Den gamla hemsida hade ett osmidigt flöde som inte heller allierade med den image kring loppet som faktiskt finns men som inte var en genomgående tråd. Sylvesterloppet är ett uppskattat arrangemang och kommunikationen måste hänga med.

Jag gick igenom nuläget som också tog ett grepp och varför Solvikingarna arrangerar Sylvesterloppet i grunden. Målet med att implementera nya riktlinjer för deras kommunikation var att öka attraktiviteten kring loppet och ge eventet en modern tappning. Vi ville också inspirera fler till löpning och sprida människors perspektiv på löpning genom redaktionellt innehåll.

Min roll var att leda den kommunikativa biten. Sylvesterloppet har idag nya riktlinjer kring kommunikation och vi har landat i att fokusera på nyhetsbrev och deras hemsida som plattform för informationsflödet. Sociala medier är levande upp mot 1 månad innan och 1 vecka efter loppet vilket gör det viktigt att vara där för att upprätthålla en dialog – men som enskilt event har vi styrt aktiviteten och dialogen med löparna utifrån hemsida all övrig tid eftersom det också där finns all information till löparna som de behöver veta.

Hemsidan fick sig en helomvänding där vi rekryterade en webbutvecklare efter att först analyserat hemsida och skapat en kravspecifikation. Jag har ansvarat för att skapa nytt innehåll och när hemsidan var klar skapade jag en sida för nyheter, informationsflöde och reportage. Från hemsida har således allting delats till och för innehåll i sociala medier.

Reportagen, information och kampanjer gett nyhetsbreven liv. Nyhetsbreven har alla gånger haft 25 % öppningsgrad och vid ett tillfälle även samma siffra som genomslagskraft i antalet anmälningar. Jag har skapat nyhetsbreven med fokus på inspiration och värdefull kommunikation och även följt köpresan när vi planerat kampanjer.

Det redaktionella innehåll har skapat ett värde kring loppet, öppnat upp för Sylvesterloppet att få synas och inspirera kring löpning som helhet – vilket är varför Sylvesterloppet finns överhuvudtaget. För att Solvikingarna – älskar löpning.

Antal startande 2018 vs 2017 : 1509st / 1437st